رفتن به مطلب

آموزش ساختن مپ برای کانتر 1.6


پست های پیشنهاد شده

سلام دوستان! طبق قولی که داده بودم تصمیم گرفتم آموزش ساخت مپ برای کانتر 1.6 رو اینجا قرار بدم!

البته به دلیل امتحانات و مشغله‌های کاری، نمیتونم تاپیک رو مرتباً آپدیت کنم، بنابراین پیشاپیش معذرت میخوام :7701:

 

خب خب خب خب، پیش از اینکه من آموزش رو شروع کنم، شما رو باید با یه سری اصطلاحات فنی آشنا کنم و چندتا فایل هم بزارم تو لیست دانلود منیجرتون!!!!

 

اصطلاحات:

Gold Source: ملقب به Goldsrc! این حجی یه برنامه هست که اصطلاحاً بهش میگن Game Engine یعنی موتور بازی. این حج اسمال رو خود شرکت Valve (همون چاقه که الان هم مدیر والو هست با چند نفر دیگه) ساختن و جورایی پیشرفته‌ی موتور Quake هست و اولین بازی هم که باهاش ساختن Half-Life (عشق منه!) که یه جورایی انقلاب در صنعت گیم شد.

Half-Life و CS 1.6 و CS CZ و TFC و اینا رو با موتور Goldsrc ساختن. داداش کوچیکترش یعنی Source Engine گرافیک باحال تری داره، ولی خب کاری باهاش نداریم.

 

Hammer: اسم یه نرم افزاری هست از برای ساختن مپ که در جلسات آینده بهش میپردازیم!

 

Model: مدل مثل مجسمه میمونه، یه گوشه وایمیسه و کاری به کسی نداره (البته به غیر از چندتا مدل مثل مدل پلیرها) مثلاً مدل درخت!

 

Sprite: یه تصویر gif هست که به زور سه بعدی شده!!! Spriteها یه تصویر هستن که پلیر هرجا رو نگاه کنه، اون هم به سمتش میچرخه، یعنی همواره به چشای پلیر نگاه میکنه. مثال واضح تر، شکلک‌های تو سرورهای پارس استرایک خودمون هستن که وقتی کسی شکلک میزاره، شکلک بالاش ظاهر میشه و هر کی از هر طرف نگاهش کنه، همون شکلک رو میبینه (امتحان کنید!). Spriteهای متحرک هم داریم مثل آتیش و اینا که فعلاً کاری باهاشون نداریم.

 

Texture: مهم‌ترین چیزی که باهاش تو مپ ساختن کار داریم، تکسچر درواقع یه عکسی هست که تکرار میشه. حالا به چه درد میخوره؟ وارد یه مپ مثلاً de_dust بشید، روی دیوارها رو دقت کنید! میبینید یه نقش خاصی تکرار شده! این همون texture هست. به عبارتی یه کاغذ دیواری هست! کاغذ دیواری که حتماً باید بکشید! و اگر نکشید مپتون کار نمیده!

 

Light: نووورپردازی! توضیحات بیشتر رو بعداً میدم.

 

Skybox: برای شبیه‌سازی آسمون استفاده میشه.

 

کامپایلر: مپی رو که ساختید رو به صورتی درمیاره که بتونید اونو بازی کنید یا به دیگران بدید.

 

فعلاً وارد بحث نمیشم تا ابزار رو دانلود کنید.

اولین ابزاری که نیاز دارید یه کانتر 1.6 خوب هست، ترجیحاً اورجینال اگه هم نیست noo problem

ولی یه کانتر کامل، هر چی حجیم تر بهتره. من از cs 1.6 pro و warzone استفاده کردم.

 

دوماً چیزی که نیاز دارید نرم افزار Hammer هست و نرم افزار Batch Compiler و ZHLT و یه فایل fgd هست که توضیحات اونا رو بعداً میدم، فقط شما دانلود کنید :tgyhuhj (32):

 

دانلود Hammer

دانلود Batch Compiler

دانلود ZHLT Tools

دانلود Expert FGD

 

نکته: دقت کنید که Hammer رو تو یه فولدر در دسترس نصب کنید، مثلاً C:\Hammer

 

موفق و در پناه حق و با فرگ بالا باشید!

  • Like 3
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خب دوستان با جلسه دوم در خدمت شوما هستم :nagoo mfef (11):

آدم که نبایده همش بازی کنه و مصرف کننده باشه، باید یه کمی هم تولیدکننده باشه! ان‌شاءالله تو پایان این سری‌های آموزشی، به جای مپ‌های خارجی روی سرورها، مپ‌های بچه‌های خودمون رو بازی کنیم :1308625897_Laie_100:

 

خب خب خب خب، برای شروع کار، Hammer و Batch Compiler و بقیه فایل‌هایی رو که بهتون دادم رو دانلود کنید. کار رو از Hammer شروع کنیم.

 

اول Hammer رو که دانلود کردید، وارد فایل 7z بشید و فایل win32_setup_v34.exe رو پیدا کنید و بازش کنید. مراحل نصب رو تا جایی ادامه بدید که ازتون محل نصب میخواد.

http://up.pars-strike.ir/images/4fink4d3fzgk4czwozb.png

 

خب همونطور که تو تصویر میبینید، رو دکمه Browse کلیک کنید و یه مسیر دلخواه بهش بدید. مسیر دلخواه هم هر چی کوتاه تر باشه بهتره، مثلاً من توی C:\Hammer2 نصب کردم، شما میتونید توی D, E و هرجای دیگه بنصبید.

Next رو بزنید و ادامه بدید تا نصب خلاص شه. بعد از نصب، مجدداً وارد فایل 7z دانلود شده بشید و از فولدر hammer_3.5_en.exe_update، فایل hammer.exe رو کپی کنید توی فولدری که Hammer رو نصب کردید.

 

دومین مرحله، ریختن ابزارآلات لازم هست :Laie_70:وارد فولدری که Hammer رو نصب کردید بشید. یه فولدر باید ببینید به نام tools، اون رو پاک کنید!:nagoo mfef (11):

حالا ZHLT Tools رو که بهتون لینکش رو دادم دانلود کنید و بازش کنید و فولدر tools رو توی فولدری که Hammer رو نصب کردید Extract کنید.

یعنی محتویات پوشه tools مربوط به ZHLT رو بریزید توی فولدر tools برنامه Hammer

 

سومین مرحله، تکسچرهای موردنیاز برای کارکردن مپ ما هست. اول این فایل رو دانلود کنید و بازش کنید و فایل halflife.wad رو بریزید توی فولدری که hammer رو نصب کردید.

 

حالا وارد فولدر tools بشید و zhlt.wad رو هم کات کنید و بیاریدش توی همون پوشه اصلی hammer، حالا یه نفس عمیق بکش! اگه مغرت دود کرده، برو کله ات رو بشور! :nagoo mfef (11):

 

اگه مراحل رو درست رفته باشی، تا اینجا 10% کار حله! :nagoo mfef (18): بقیه اش آسون تره. بیشتر تازه واردها، توی همین مرحله اشتباه میکنن.

 

خب حالا، وارد همون فولدر tools شو، فایل zhlt.fgd رو کپی کن و توی فولدر fgd و بعد counter-strike (توی همون فولدر نصب همر) پیست کن.

آفرین پسرم! :jhsdhuewy (229): حالا فایل fgd رو که تو پست قبل لینکش رو دادم دانلود کن و کپی کن توی همون مسیری که الان zhlt.fgd رو پیست کردی.

 

حالا نوبت کانفیگ کردن Hammer هست! این مرحله فوق العاده مهم هست! خب فایل hammer.exe رو باز کن، یه پنجره نشون میده که «آیا کمک میخواید» و شما میگید No!

 

وقتی رو no کلیک کردی، یه پنجره میاد که مربوط میشه به کانفیگ همر. داخل تب Game Configurations شو. تو قسمت Configuration که در قسمت اول میبینی، روی گزینه Edit کلیک کن. تو پنجره باز شده روی Add کلیک کن. حالا ازت اسم میخواد، یه اسم دلخواه بزن، مثلاً cs1.6

 

بعد ok رو بزن و بعد هم close. دوباره توی همون پنجره، برو قسمت دوم، یعنی Game Data Files. کنار اون قسمت، روی add کلیک کن. حالا تو پنجره بازشده، برو تو فولدری که همر نصب هست و بعد فولدر fgd و بعد counter-strike و بعد فایل cs16expert..... رو انتخاب کن و بعد هم همین کار رو با zhlt.fgd انجام بده.

 

بعد از این مرحله، قسمت Default SolidEntity cl*** لطفا ادب را رعایت کنید (اخطار خودکار) *** رو انتخاب کن و func_detail رو به دنبالش بگرد و انتخاب کن.

خب میریم سراغ قسمت Game Executable Directory، توی این قسمت، روی دکمه browse کلیک کن و فولدری که توش کانترت رو نصب کردی رو پیدا کن. مثلاً کانتر من در این قسمت نصب شده: E:\Games\Counter-Strike

 

برای دو قسمت بعدی، همون مسیر رو وارد کن (میتونی کپی پیست کنی) ولی، آخرش عبارت \cstrike رو اضافه کن (اول یه \ و بعد cstrike)

 

توی قسمت Default PointEntity Cl*** لطفا ادب را رعایت کنید (اخطار خودکار) *** هم به دنبال info_player_start بگرد و انتخابش کن.

 

خب دوست عزیز، ما به شما خسته نباشید میگیم، چرا که Hammer را تا 70% کانفیگ کردید.

30% دیگه اش رو هم انجام میدیم. وارد تب Textures بشید و روی add کلیک کنید، سپس وارد همون فولدری که همر رو نصب کردید بشید و هر دو فایل  wad رو که کپی کردیم رو سلکت کنید و بعد open رو بزنید و خلاص!

به شما تبریک میگم دوست عزیز، شما همر را 100% کانفیگ کردید!

حالا روی apply و بعد OK کلیک کن!

 

Hammer کانفیگ شد! در جلسه‌ی بعد نحوه نصب و کانفیگ batch compiler رو توضیح میدم.

خسته نباشید!

  • Like 2
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام علیکم خدمت دوستان عزیز! امیدوارم اوقات خوبی رو داشته باشید و فرگ هاتون بالا باشه. بنده در سرور نایف، بعد از ریست شدن رنک‌ها یهویی از رنک 1000 شدم رنک 5 سرور! بسی باحال :22334455:

از ادمین‌های دست اندرکار متشکرم که دل ما رو به top10 بودن خوش کردن (آرزوم برآورده شد :nagoo mfef (11):

حداقل دوستانی مثل wo ai ni تا نیومدند من میتونم top10 باشم :nagoo mfef (9):

 

خب جدا از بحث‌ها، دوستان پرسیدند که چطور میشه برای مدهای دیگه غیر از کلاسیک، مپ ساخت. من آشنایی ندارم، ولی خب با یه سرچ کوچیک حله. وقتی آموزش تموم بشه، سعی میکنم نحوه ساختن برای بقیه مدها رو هم بگم. :nagoo mfef (11):

 

خب مستَ پیچ میریم سر اصل مطلب.

 

جلسه پیش کانفیگ کردن همر رو توضیح دادیم، ولی خب hammer تنهایی کار ما رو راه نمیندازه.

ما به یه کامپایلر نیاز داریم که مپ‌هایی رو که می‌سازیم، به فرمت BSP تبدیل کنه.

 

خب، Batch Compiler رو که در پست اول معرفی کردم رو دانلود کنید و بازش کنید. فایل exe داخلش رو باز کنید. حالا یه فولدر با نام دلخواه مثلاً Batch Compiler توی فولدری که همر رو نصب کردید بسازید.

بعد فایل exe مربوط به Batch Compiler رو اجرا کنید و Batch Compiler رو توی فولدری که ساختید نصب کنید.

حالا Batch compiler رو اجرا کنید. حالا از منوی Specifications، گزینه Zoners Tools Advanced رو انتخاب کنید.

 

بعد از این، در منوی Stages، این گزینه‌ها رو تیک بزنید

CSG - BSP - VIS - RAD - Batch

 

خب بعد از این، از منوی Options داخل قسمت Setup بشید و بعد تب Stages path رو بیارید.

خب، اول گزینه CSG رو انتخاب کنید بعد از پایین روی دکمه ... کلیک کنید. از پنجره بازشده، وارد جایی که همر را نصب کردید بشید، بعد وارد پوشه tools بشید و فایل hlcsg.exe رو انتخاب کنید.

 

برای گزینه BSP هم همین کار رو بکنید، با این تفاوت که فایل hlbsp.exe رو انتخاب کنید.

برای گزینه VIS هم hlvis.exe و برای گزینه RAD هم hlrad.exe

 

کمی پایین تر برید، گزینه HL رو پیدا کنید و پایین، ... رو بزنید و داخل جایی که کانترتون رو نصب کردید و بشید و فایل hl.exe رو انتخاب کنید.

 

کمی پایین تر :nagoo mfef (11): گزینه Steam رو پیدا کنید، نرم افزار Steam رو نصب کنید و به محل نصبش برید و Steam.exe رو انتخاب کنید، اگه ندارید، مهم نیست، فکر نکنم گیر بده، ولی من امتحان نکردم که گیر میده یا نه :nagoo mfef (11):

 

خب، وارد تب Variables بشید، روی گزینه WADRoot کلیک کنید و از پایین، ... رو بزنید و فولدری که توش Hammer رو نصب کردید رو انتخاب کنید.حالا گزینه Output کلیک کنید و ... رو بزنید و وارد فولدری که همر رو نصب کردید و بشید و فولدر maps رو انتخاب کنید.

 

خب حالا OK رو بزنید. حالا وقت اصل کاره!

 

خب تو پنجره اصلی، وارد تب CSG بشید.

این گزینه ها رو تیک بزنید:

No WAD textures - Clip Type - WAD File - WAD File

دوتا از Wad fileها رو تیک بزنید. رو به روی Clip Type، کشو رو باز کنید و Simple رو انتخاب کنید.

رو به روی WAD File اولی، روی ... کلیک کنید، وارد فولدر همر بشید و halflife.wad رو انتخاب کنید.

رو به روی WAD File دومی هم همین کار رو بکنید، ولی فایل zhlt.wad رو انتخاب کنید.

 

یه استراحتی بکنید :-/

 

وارد تب VIS بشید و روی Vis Type کلیک کنید و تیکش رو بزنید و از گزینه روبه رو هم، Full رو انتخاب کنید.

 

وارد تب RAD بشید، تیک گزینه Extra رو بزنید و بعد تیک Bounce رو بزنید و توی فیلد رو به روی Bounce مقدار 8 رو وارد کنید.

 

خب حالا، از منوی File روی Save Preset As... کلیک کنید و فایل رو توی پوشه ای که همر رو نصب کردید سیو کنید. چرا که این فایل خیلی به دردتون میخوره. خب میتونید کامپایلر رو ببندید. کار کانفیگ تموم شد.

 

جلسه بعد میریم سر ساختن مپ! خسته نباشید و تبریک!:nagoo mfef (11):

  • Like 1
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خب دوستان، از بابت تأخیر عذرمیخوام، امتحانات دیگه :nagoo mfef (18):

 

خب خب خب خب، بنده از top10 افول کردم و به رنک 17 رسیدم! البته من اگه قاطی کنم، بد قاطی میکنم، این تاپ 10 هم برای همین بود که یه چند روزی بودم، چون قاطی کرده بودم نافرم! :nagoo mfef (11): (عجب لافی میزنما :nagoo mfef (9):)

دلتون آب، دیروز Half-Life 2 رو از خود استیم خریدم و روانه‌ی مپ ساختن با موتور سورس شدم :vasilep (311): !!! اما خداییش Gold Source و CS 1.6 و بچه‌های خوب سرور نایف چیز دیگه ای هستن؛ بگذریم.

 

خب کجا بودیم؟ خب کامپایلر رو هم نصب کردیم، حالا میخوایم شیرجه بزنیم تو مپ سازی! دوستان مشکلی نداشتن تو قسمت‌های قبل؟ اگه دارید بگیدا؟ نببببببببببووووود؟ برم؟ :nagoo mfef (11):

 

خب بریم سر قسمت بعد

 

اول چندتا اصطلاح رو باید توضیح بدم که بدونید چی میگم که یهو قاط نزنید. :D

 

Brush: یه نفر این کلمه رو میخوند بُرِس :Laie_70::22334455:

از که شکایت کرد؟ خب بی خیال. براش، حکم دک و دیفال (اصفهانی در و دیوار) و زیمین (زمین) و سقف و طاقچه داره.

Brush یه گوشه میشیند هیچی نمیگه و ثابته! ولی باید بهش Texture بدید تا نمایش داده بشه، در کل، اساس هر مپ هست و خب مپ بدون دک و دیفال نمیشد که :nagoo mfef (11):

 

Entity: اینتایتی، یکسری معرفه‌ها هستن که به بازی میگن این باید اینجا باشه، اون اونجا. مثال بزنم، Spawn که ان‌شاءالله میدونید چیه؟ یعنی نقطه‌ای که تو کانتر ظاهر میشید و میرید میزنید فک همو میارید پایین :atbb (33):. این نقطه یه Entity هست و هیچ مدل و تکسچری رو هم قبول نمیکنه (پ ن پ)

 

Brush-Entity: تو یه کلام: « کاریش نداشته باشید، کاریتون نداره». یه ترکیبی از Brush و Entity، یعنی هنگامی که Trigger اونو صدا میزنه عمل میکنه. حالا میگم Trigger چیه و بعد ادامه تعریف رو میگم

 

Trigger: یعنی بیدار کننده (جداً؟) و در مواقع خاصی که یا با برنامه‌نویسی صورت میگیره یا با یه سری متدهای ساده، یه Entity رو بیدار میکنه و بهش میگه کارت رو انجام بده. مثلاً اول هر راند، Trigger به Entityهای Spawn که قبل گفتم، میگه: هوی، پلیرها رو بیار توی این نقطه! مثلاً درهایی که توی مپ‌هایی مثل cs_*** لطفا ادب را رعایت کنید (اخطار خودکار) ***ault دیده میشه، همینطوره، وقتی نزدیکش میشی، باز میشه. یا مثلاً اتاق های سری توی مپ های مختلف، وقتی که میری روش، Trigger فعال میشه و Entity رو فعال میکنه.

 

 

 

خب فکر کنم با فهمیدن Trigger فهمیده باشید، Brush-Entity چیه. تو یه کلام، Brush-Entity فرقش با Entity این هست که حجم و تکسچر داره.

 

از اون جایی که فکر میکنیم، شاید برخی از دوستان نفهمیده باشن، این درس رو فعلاً همینجا تموم میکنم، مشکلاتتون رو مطرح کنید، اگه مشکلی یا شک و تردیدی توش داشتید، بگید تا رفع کنم.

 

بای بای 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

دوست عزیز توضیحات شما کامل و قابل فهم هست:0011 (4):

 

فقط برخی بچه ها از جمله خودم دارای کمبود وقتیم !

 

حتما بعد فصل امتحانات افراد زیادتری به این موضوع می پردازند .

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اوکی نیکولاس عزیز. پس من به خاطر شما و دوستان و خودم (:((asal-0069)) (2):) فعلاً آموزش رو تا همین جا متوقف میکنیم تا امتحانات خودم و خودتون تموم شه و بریم برای بقیه!

 

موفق باشید همگی با هم!

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 1 month later...
  • 2 months later...

دوستان عزیز! بقیه آموزش مپ سازی فقط با آموزش ویدیویی (به دلیل ماهیت نرم افزار همر) ممکن خواهد بود و این امکان (به دلایل مثل نداشتن امکانات مناسب و صدای خوب) برای من به تنهایی مقدور نیست. در صورتی که دوستان میتونن در این زمینه همکاری کنن، به من پیام خصوصی بدن.

 

همچنین درصورت موافقت مدیران و شما دوستان، پلاگین نویسی AMX Mod X نیز آموزش داده خواهد شد.

 

موفق باشید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 months later...

سلام دوستان

راستشو بخواید منم از مپ سازی خوشم اومد

از دیروز شروع کردم به مپ سازی :1350997084_nagoo mfef (11): (البته قبلا مپ میساختم ولی خیلی چیزهارو یادم رفته بود)

 

اگه راضی هستین چن روز دیگه با آموزش تصویری (فیلم نه) آموزش رو شروع کنم   :620613_41975abce8ce78fb:

چون داش احسان منتظره نتیجه کنکورشه 

:jhsdhuewy (36).GIF:

اگه راضی هستید بگید

ممنون 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به نظر من اگه مديريت كل گرامي قبول كنن تو هر سرور يه روز هفته مپ هاي بچه هاي سرور باشه

ايده بدي نيست به نظرم

يا علي

 

داداش با این پیشنهادت شدیدا موافقم

فک کنم از امشب آموزش رو شروع کنم

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 11 months later...

من یه مشکل دارم با ساخت مپ دارم وقتی run رو میزنم فقط فایل با فرمت rmf و map رو تحویل میده آموزش کافینگ کردنش درست انجام دادم چیکار باید بکنم که مپ با فرمت bsp  تحویل بده ؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

من یه مشکل دارم با ساخت مپ دارم وقتی run رو میزنم فقط فایل با فرمت rmf و map رو تحویل میده آموزش کافینگ کردنش درست انجام دادم چیکار باید بکنم که مپ با فرمت bsp  تحویل بده ؟

 

سلام :) من اینجا قبلا خیلی چیزا رو اموزش دادم ولی چون سرور آپلود سنتر پارس استرایک رو عوض کردن همه عکس ها حذف شدن (حداقل از قبل خبر ندادن عکس هارو جای دیگه آپلود کنم)

ولی خوب به هرحال شاید به کارتون بیاد

http://forum.pars-strike.ir/...-1-6--3305

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 1 year later...

سلام برای این مشکل چیکار کنم

** Executing...

** Command: Change Directory

** Parameters: C:\Users\Admin\Desktop\Counter Strike 1.6 + SarzaminDownload Servers\Counter

 

 

** Executing...

** Command: Copy File

** Parameters: "C:\Users\Admin\Desktop\??.map" "C:\Users\Admin\Desktop\??.map"

 

 

** Executing...

** Command: E:\Valve Hammer Editor\tools\qcsg.exe

** Parameters: "C:\Users\Admin\Desktop\??"

 

qcsg.exe v2.8 (Jan 31 2000)

---- qcsg ----

 

************ ERROR ************

usage: qcsg [-nowadtextures] [-wadinclude ] [-draw] [-glview] [-noclip] [-onlyents] [-proj ] [-threads #] [-v] [-hullfile ] mapfile

 

** Executing...

** Command: E:\Valve Hammer Editor\tools\qbsp2.exe

** Parameters: "C:\Users\Admin\Desktop\??"

 

qbsp2.exe v2.2 (Dec 28 1998)

---- qbsp2 ----

 

************ ERROR ************

usage: qbsp [-draw] [-leakonly] [-noclip] [-nofill] [-nogfx] [-notjunc] [-proj name] [-subdivide size] [-threads n] [-v] [-watervis] sourcefile

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

×
×
  • اضافه کردن...